In April 2021 we were contacted by Agence Publics Qatar and Katara Studios to form a working group whose goal would be to produce a ceremony that was out of the ordinary in terms of both form and content. This ceremony took place one year to the day before the 2022 World Cup.
Fédération Internationale de Football Association
Organisateur
Katara Studio
Producteur exécutif, bande-son et personnages deep-fakes
Ahmed Albaker, CEO et réalisateur
Hussein Fakhri, Producteur exécutif
Mahmoud Hamaky, Producteur
Maryam Al-Sahli, Monteuse et superviseur de post-production
Agence Publics Qatar
Producer – Opérations
Saif Albazirgan, CEO et directeur de projet
Jonathan Davis, Chef de projet
Valerie Ansems-Chalouhi, Directrice des opérations
Aziz Louksah, Workforce director
Germana Cruz, Directrice logistique
Sanil Chandran, Directeur HSSE
Ali Nahle, Responsable broadcast
Dimitris Gialginas, Coordinateur technique
Joe Kharrat, Régisseur général
Sarita Brid Montoya, Responsable des accréditations
Fabella Bel, Responsable logistique voyage
Khaoula Maddur, Responsable catering
Sheefer Salim, Responsable de la logistique transport
Les Petits Français
Show design, design technique, mise en scène, production artistique et de contenus
Martin Arnaud, Concepteur et Metteur en scène
Marilyn Kuentz, Productrice artistique et de contenus
Guillaume Duflot, Directeur de production senior
Alain Gaillard, Directeur technique
Anne Larra, Productrice live
Jean-Luc Favre, Premier assistant metteur en scène
Thaïs de Nanteuil, Coordinatrice de production et logistique
Bande son
Qatar Philharmonic Orchestra
Ismail Zafer Haznedaroglu
Video-mapping
Les Vandales
Sound design
Yoan Corchia
Conception lumière et programmation
Bruno Corsini
Thiebaud Richard
Jérôme Deschamps
Chorégraphie de masse
Laura Guglielmetto
Cyril Journet
Giselle Motta
Emin Süleymanov
Antonio Barone
Casting et danseurs
Enana Group
Roger Titley’s Creatures
Marionnette : l’âne
Marionnettistes
James Thomson
Jungju Kim
Anahid Gholami Saba
Création des costumes
Caroline Denquin
Integral Qatar
Maître de cérémonie
Georges Elias Chalouhi
Topeuse
Laurence Pélissier
Cast et Stage managers
Eric Solari
Stéphane Lizouret
David Gervier
Alexandre Leclanche
Régisseurs bâche
Francesco Lombardi
Mattia Pasquali
Conception et productions pyrotechniques
Grand Final Fireworks
Projection design et media servers
Fosphor
Réseaux (network) et show control
Adrem
Creative Technology
Video-projection
Prestataire lumière
Es:me
Show control et réseaux
Adrem
Fédération Internationale de Football Association
Organisateur
Katara Studio
Producteur exécutif, bande-son et personnages deep-fakes
Ahmed Albaker, CEO et réalisateur
Hussein Fakhri, Producteur exécutif
Mahmoud Hamaky, Producteur
Maryam Al-Sahli, Monteuse et superviseur de post-production
Agence Publics Qatar
Producer – Opérations
Saif Albazirgan, CEO et directeur de projet
Jonathan Davis, Chef de projet
Valerie Ansems-Chalouhi, Directrice des opérations
Aziz Louksah, Workforce director
Germana Cruz, Directrice logistique
Sanil Chandran, Directeur HSSE
Ali Nahle, Responsable broadcast
Dimitris Gialginas, Coordinateur technique
Joe Kharrat, Régisseur général
Sarita Brid Montoya, Responsable des accréditations
Fabella Bel, Responsable logistique voyage
Khaoula Maddur, Responsable catering
Sheefer Salim, Responsable de la logistique transport
Les Petits Français
Show design, design technique, mise en scène, production artistique et de contenus
Martin Arnaud, Concepteur et Metteur en scène
Marilyn Kuentz, Productrice artistique et de contenus
Guillaume Duflot, Directeur de production senior
Alain Gaillard, Directeur technique
Anne Larra, Productrice live
Jean-Luc Favre, Premier assistant metteur en scène
Thaïs de Nanteuil, Coordinatrice de production et logistique
Bande son
Qatar Philharmonic Orchestra
Ismail Zafer Haznedaroglu
Video-mapping
Les Vandales
Sound design
Yoan Corchia
Conception lumière et programmation
Bruno Corsini
Thiebaud Richard
Jérôme Deschamps
Chorégraphie de masse
Laura Guglielmetto
Cyril Journet
Giselle Motta
Emin Süleymanov
Antonio Barone
Casting et danseurs
Enana Group
Roger Titley’s Creatures
Marionnette : l’âne
Marionnettistes
James Thomson
Jungju Kim
Anahid Gholami Saba
Création des costumes
Caroline Denquin
Integral Qatar
Maître de cérémonie
Georges Elias Chalouhi
Topeuse
Laurence Pélissier
Cast et Stage managers
Eric Solari
Stéphane Lizouret
David Gervier
Alexandre Leclanche
Régisseurs bâche
Francesco Lombardi
Mattia Pasquali
Conception et productions pyrotechniques
Grand Final Fireworks
Projection design et media servers
Fosphor
Réseaux (network) et show control
Adrem
Creative Technology
Video-projection
Prestataire lumière
Es:me
Show control et réseaux
Adrem
OUT OF THE ORDINARY!
While the pandemic meant that travel and social contact were heavily restricted and filling a stadium to capacity was not something that could be taken for granted, the ambition to produce a grand and different opening ceremony remained strong.
In April 2021 we were contacted by Agence Publics Qatar and Katara Studios to form a working group whose goal would be to produce a ceremony that was out of the ordinary in terms of both form and content. This ceremony took place one year to the day before the 2022 WorldCup.
Different in content: a ceremony that carries a message to the Arab world, a message of unity and tolerance embodied by unifying characters that have travelled through time Joha, the wise fool, a folklore hero of the oral tradition, accompanied by his faithful companion, the Donkey, meets two deepfakes – famous actors from the 1970s. Their adventures lead the audience to ponder the need to better live together, to accept each other and to be nourished by our differences, which, all too often, can be a source of conflict in the region.
The appearance of the celebrated singer Fairuz, also rejuvenated in the form of a deepfake, concludes this musical and quasi-theatrical epic that is at odds with the classic format of sports ceremonies.
To end the ceremony with the same wish for unity, the national anthems of the 23 countries are reinterpreted in an original composition that is all about emotion.
Different in form: the format of the ceremony was one of a kind in the realm of integrated sports ceremonies, comprising 32 minutes of entertainment between the end of the players' warm-up and kick-off.
The ceremony made clever use of cutting-edge technology and content – deepfakes, TikTok, etc – that serve to update codes in order to connect with the younger generations.
With this ceremony that paves the way for the 2022 World Cup, Qatar has ramped up expectations to new heights.